A
A
A

Glasilo Uradni list RS

V zavihku Glasilo Uradni list RS najdete vse uradne predpise slovenske zakonodaje.
Od 1. aprila 2010, je edina uradna izdaja Uradnega lista RS elektronska izdaja. Dodatne informacije najdete tukaj.

Številka 109

Uradni list RS, št. 109 z dne 20. 12. 2024

UL Infotok

Uradni list RS, št. 109/2024 z dne 20. 12. 2024


3546. Uredba o izvajanju intervencij v sektorju sadja in zelenjave iz strateškega načrta skupne kmetijske politike 2023–2027, stran 12641.

  
Na podlagi 10. in 11.a člena Zakona o kmetijstvu (Uradni list RS, št. 45/08, 57/12, 90/12 – ZdZPVHVVR, 26/14, 32/15, 27/17, 22/18, 86/21 – odl. US, 123/21, 44/22, 130/22 – ZPOmK-2, 18/23 in 78/23) Vlada Republike Slovenije izdaja
U R E D B O 
o izvajanju intervencij v sektorju sadja in zelenjave iz strateškega načrta skupne kmetijske politike 2023–2027 
I. poglavje SPLOŠNE DOLOČBE 
1. člen 
(vsebina) 
(1) Ta uredba ureja izvajanje intervencij in podintervencij v sektorju sadja in zelenjave iz 47. člena Uredbe (EU) 2021/2115 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 2. decembra 2021 o določitvi pravil o podpori za strateške načrte, ki jih pripravijo države članice v okviru skupne kmetijske politike (strateški načrti SKP) in se financirajo iz Evropskega kmetijskega jamstvenega sklada (EKJS) in Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP), ter o razveljavitvi uredb (EU) št. 1305/2013 in (EU) št. 1307/2013 (UL L št. 435 z dne 6. 12. 2021, str. 1), zadnjič spremenjene z Uredbo (EU) 2024/1468 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. maja 2024 o spremembi uredb (EU) 2021/2115 in (EU) 2021/2116 v zvezi s standardi za dobre kmetijske in okoljske pogoje, shemami za podnebje, okolje in dobrobit živali, spremembami strateških načrtov SKP, pregledom strateških načrtov SKP ter izvzetji iz kontrol in sankcij (UL L št. 2024/1468 z dne 24. 5. 2024), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 2021/2115/EU) in strateškega načrta, ki ureja skupno kmetijsko politiko za obdobje 2023–2027 za Republiko Slovenijo (v nadaljnjem besedilu: SN SKP). SN SKP je dostopen na osrednjem spletnem mestu državne uprave in na spletni strani skupne kmetijske politike (https://skp.si/skupna-kmetijska-politika-2023-2027).
(2) S to uredbo se za intervencije in podintervencije iz prejšnjega odstavka določajo namen intervencij, upravičenci, pogoji za dodelitev sredstev, podrobnejši postopek, finančne določbe in kontrolni sistem za izvajanje:
1. Uredbe 2021/2115/EU;
2. Uredbe (EU) 2021/2116 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 2. decembra 2021 o financiranju, upravljanju in spremljanju skupne kmetijske politike ter razveljavitvi Uredbe (EU) št. 1306/2013 (UL L št. 435 z dne 6. 12. 2021, str. 187), zadnjič spremenjene z Uredbo (EU) 2024/1468 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. maja 2024 o spremembi uredb (EU) 2021/2115 in (EU) 2021/2116 v zvezi s standardi za dobre kmetijske in okoljske pogoje, shemami za podnebje, okolje in dobrobit živali, spremembami strateških načrtov SKP, pregledom strateških načrtov SKP ter izvzetji iz kontrol in sankcij (UL L št. 2024/1468 z dne 24. 5. 2024), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 2021/2116/EU);
3. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2022/126 z dne 7. decembra 2021 o dopolnitvi Uredbe (EU) 2021/2115 Evropskega parlamenta in Sveta z dodatnimi zahtevami za nekatere vrste intervencij, ki jih države članice določijo v svojih strateških načrtih SKP za obdobje 2023–2027 na podlagi navedene uredbe, ter pravili o deležu za standard dobrih kmetijskih in okoljskih pogojev (DKOP) 1 (UL L št. 20 z dne 31. 1. 2022, str. 52), zadnjič spremenjene z Delegirano uredbo Komisije (EU) 2024/1235 z dne 12. marca 2024 o spremembi Delegirane uredbe Komisije (EU) 2022/126 o dopolnitvi Uredbe (EU) 2021/2115 Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi s pravili o deležu za standard dobrih kmetijskih in okoljskih pogojev (DKOP) 1 (UL L št. 2024/1235 z dne 26. 4. 2024), (v nadaljnjem besedilu: Delegirana uredba 2022/126/EU);
4. Izvedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1475 z dne 6. septembra 2022 o določitvi podrobnih pravil za izvajanje Uredbe (EU) 2021/2115 Evropskega parlamenta in Sveta glede vrednotenja strateških načrtov SKP ter zagotavljanja informacij za namene spremljanja in vrednotenja (UL L št. 232 z dne 7. septembra 2022, str. 8), zadnjič spremenjene z Izvedbeno uredbo Komisije (EU) 2024/1962 z dne 18. julija 2024 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2021/2289 glede predstavitve vsebine strateških načrtov SKP v zvezi s standardoma DKOP 7 in 8 ter spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2022/1475 glede zagotavljanja nekaterih podatkov za namene spremljanja in vrednotenja s strani držav članic (UL L št. 2024/1962 z dne 19. 7. 2024), (v nadaljnjem besedilu: Izvedbena uredba 2022/1475/EU).
2. člen 
(intervencije in podintervencije) 
S to uredbo se izvajajo naslednje intervencije in podintervencije:
1. Intervencija naložbe in raziskave iz točke (a) prvega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU:
a) podintervencija načrtovanje in organizacija proizvodnje,
b) podintervencija izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo,
c) podintervencija zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave,
č) podintervencija prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe,
d) podintervencija ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave,
e) podintervencija izboljšanje kakovosti proizvodov,
f) podintervencija raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave;
2. Intervencija svetovanje in tehnična pomoč iz točke (b) prvega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU;
3. Intervencija usposabljanje in izmenjava dobrih praks iz točke (c) prvega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU;
4. Intervencija promocija, obveščanje in trženje iz točke (f) prvega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU;
5. Intervencija umik s trga za brezplačno razdelitev iz točke (f) drugega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU;
6. Intervencija opustitev spravila iz točke (h) drugega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU;
7. Intervencija zavarovanje letine in proizvodnje iz točke (i) drugega odstavka 47. člena Uredbe 2021/2115/EU.
3. člen 
(finančne določbe) 
(1) Finančna pomoč iz te uredbe se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči za dejansko nastale stroške iz intervencij in podintervencij te uredbe.
(2) Finančna pomoč je sestavljena iz finančne pomoči Evropske unije (v nadaljnjem besedilu: EU) iz 52. člena Uredbe 2021/2115/EU in finančne pomoči Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: finančna pomoč RS) iz 53. člena Uredbe 2021/2115/EU.
(3) Finančna pomoč EU je enaka znesku finančnih prispevkov članov organizacije proizvajalcev, organizacije proizvajalcev ali obeh in ne sme presegati 50 % dejanskih odhodkov, nastalih iz naslova izvajanja operativnega programa iz 50. člena Uredbe 2021/2115/EU (v nadaljnjem besedilu: operativni program), ter znaša največ 4,1 % ugotovljene vrednosti tržne proizvodnje organizacij proizvajalcev v skladu s prvim in drugim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU ter 31. členom Delegirane uredbe 2022/126/EU. Za izvajanje drugega odstavka 52. člena Uredbe 2021/2115/EU se lahko omejitve povečajo za 0,5 %, če se znesek, ki presega 4,1 %, porabi izključno za intervencije in podintervencije, ki so povezane z vsemi šestimi cilji iz točk (d), (e), (f), (h), (i) in (j) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU.
(4) Za izvajanje točk (d) in (g) tretjega odstavka 52. člena Uredbe 2021/2115/EU se finančna pomoč EU lahko na zahtevo organizacije proizvajalcev poveča s 50 % na 60 %.
(5) Stopnja finančne pomoči po posamezni intervenciji in podintervenciji znaša za:
a) intervencijo načrtovanje in organizacija proizvodnje 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU v skladu s prvim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
b) podintervencije izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo, zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave, prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe in ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU. 50-odstotna omejitev se za odhodke, ki so povezani s ciljem iz točk (e) in (f) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU, poveča na 80 %, če ti odhodki krijejo najmanj 20 % odhodkov v okviru operativnega programa v skladu s petim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
c) intervencijo izboljšanje kakovosti proizvodov 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU v skladu s prvim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
č) intervencijo raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU. 50-odstotna omejitev se poveča na 80 %, če ti odhodki krijejo najmanj 5 % odhodkov v okviru operativnega programa v skladu s četrtim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
d) intervencijo svetovanje in tehnična pomoč 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU v skladu s prvim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
e) intervencijo usposabljanje in izmenjava dobrih praks 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU v skladu s prvim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
f) intervencijo promocija, obveščanje in trženje 50 % upravičenih stroškov, ki jih krije EU v skladu s prvim odstavkom 52. člena Uredbe 2021/2115/EU;
g) intervencijo umik s trga za brezplačno razdelitev do 100 % stroškov, ki jih krije EU. Financira se do največ 5 % obsega tržne proizvodnje v skladu s točko (a) šestega odstavka 52. člena Uredbe 2021/2115/EU, pri čemer se omejitev obsega izračuna v skladu s 35. členom Delegirane uredbe 2022/126/EU;
h) intervencijo opustitev spravila z zneski nadomestil za opustitev spravila, ki so izplačila na hektar, do 90 % najvišje ravni finančne pomoči za umike s trga, ki niso namenjeni brezplačni razdelitvi v skladu s petim odstavkom 17. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU;
i) intervencijo zavarovanje letine in proizvodnje do 50 % stroškov zavarovalnih premij, ki jih vplačajo pridelovalci za zavarovanje pred izgubami zaradi slabih vremenskih razmer, ki se lahko izenačijo z naravnimi nesrečami in drugimi izgubami zaradi slabih vremenskih razmer ter izgubami, ki so jih povzročile rastlinske bolezni ali napadi škodljivcev v skladu z 18. členom Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(6) Finančna pomoč RS se določi v skladu s prvim odstavkom 53. člena Uredbe 2021/2115/EU.
(7) Za izvajanje tretjega odstavka 53. člena Uredbe 2021/2115/EU se za namene računanja stopnje organiziranosti proizvajalcev v sektorju sadja in zelenjave Republika Slovenija upošteva kot ena regija.
(8) Finančno leto je kmetijsko finančno leto iz 35. člena Uredbe 2021/2116/EU.
(9) Sredstva za izvajanje intervencij in podintervencij po tej uredbi se izplačujejo iz sredstev proračuna Republike Slovenije:
– za programsko leto 2025 iz proračunskega leta 2026,
– za programsko leto 2026 iz proračunskega leta 2027,
– za programsko leto 2027 iz proračunskega leta 2028.
4. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški so stroški, ki nastanejo v zvezi z izvedbo intervencij oziroma podintervencij iz te uredbe, ki so vključene v operativni program iz pravilnika, ki ureja priznanje organizacij v sektorju sadja in zelenjave.
(2) Obdobje upravičenosti stroškov traja od odobritve operativnega programa v skladu s pravilnikom, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev, do zaključka izvajanja operativnega programa.
(3) Za namen določitve višine upravičenih stroškov pri intervencijah in podintervencijah iz te uredbe upravičenec priloži tržno primerljive pisne ponudbe najmanj treh ponudnikov, razen za upravne stroške, stroške osebja ter stroške iz intervencij iz 31., 33. in 36. člena te uredbe. Pri določitvi višine upravičenih stroškov se upošteva ponudba z najnižjo ceno.
(4) Za stroške nižje vrednosti se pri intervencijah in podintervencijah iz te uredbe šteje upravičeni strošek v višini do 2.000 EUR brez davka na dodano vrednost (v nadaljnjem besedilu: DDV). V tem primeru ne glede na prejšnji odstavek zadostuje, da vlagatelj priloži eno pisno ponudbo, eno vabilo k dajanju ponudb, katalog ali oglas v skladu z zakonom, ki ureja obligacijska razmerja.
(5) Upravni stroški iz 23. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU so stroški, ki nastanejo v zvezi s pripravo, izvajanjem ali spremljanjem posamezne intervencije in podintervencije iz te uredbe v višini do vključno 4 % upravičenih stroškov izvedene intervencije ali podintervencije iz te uredbe.
(6) Stroški osebja iz 23. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU so upravičeni do podpore, če so nastali v zvezi s pripravo, izvajanjem ali spremljanjem posamezne intervencije. Upravičeni stroški so stroški osebja, ki ga je najel upravičenec, ali stroški zaposlenih v organizaciji proizvajalcev, ki se izračunajo tako, da se zadnji evidentirani letni bruto stroški zaposlitve posameznih zaposlenih, ki so delali pri izvajanju intervencije in podintervencije, delijo s 1.720 urami ali sorazmerno v primeru zaposlenih s krajšim delovnim časom.
(7) Pri naložbah so upravičeni splošni stroški, ki so neposredno povezani s pripravo in izvedbo naložbe, med katere spadajo plačila storitev arhitektov, inženirjev in svetovalcev, stroški pridobitve gradbene, projektne ali tehnične dokumentacije, stroški izdelave poslovnega načrta, plačila storitev svetovanja v zvezi z okoljsko in ekonomsko trajnostjo, vključno s stroški študij izvedljivosti, stroški geodetskih in agronomskih del ter stroški nadzora nad izvedbo gradbenih in obrtniških del.
5. člen 
(neupravičeni stroški) 
(1) Poleg neupravičenih stroškov iz 22. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU se finančna pomoč ne dodeli za:
1. stroške, ki niso povezani z aktivnostmi organizacije proizvajalcev in sektorjem sadja in zelenjave;
2. stroške, nastale zunaj območja Republike Slovenije, razen za stroške, vezane na intervencije iz 25., 27. in 29. člena te uredbe;
3. naložbe, ki se bodo uporabljale zunaj območja Republike Slovenije;
4. stroške priprave vloge za financiranje operativnega programa in stroške priprave poročil o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa;
5. plačilo davkov, carin in dajatev pri uvozu;
6. obresti na bančne stroške in stroške garancij;
7. upravne takse;
8. jubilejne nagrade in odpravnine;
9. letne stimulacije in druge nagrade ter različne bonitete in solidarnostne pomoči;
10. stroške, nastale pred izdajo odločbe o pravici do sredstev;
11. stroške, povezane s pogodbami o najemu, kot so marža najemodajalca, stroške refinanciranja obresti in stroške s tem povezanih zavarovanj;
12. stroške vinjete, parkirnine in stroške cestnin;
13. stroške blaga oziroma storitev, za katere je izdan račun v skupni višini največ 25 eurov z DDV, razen za povračila stroškov na službenem potovanju.
(2) V skladu s 36. členom Uredbe 2021/2116/EU se za intervencije in podintervencije iz te uredbe sredstva ne dodelijo, če je vlagatelj za iste upravičene stroške že prejel sredstva EU ali javna sredstva Republike Slovenije.
II. poglavje SKUPNE DOLOČBE 
6. člen 
(financiranje in vodenje operativnega sklada organizacije proizvajalcev) 
(1) Operativni sklad organizacije proizvajalcev iz 51. člena Uredbe 2021/2115/EU se financira iz:
a) finančnih prispevkov članov organizacije proizvajalcev oziroma same organizacije proizvajalcev iz točke (a) prvega odstavka 51. člena Uredbe 2021/2115/EU;
b) finančne pomoči EU iz točke (b) prvega odstavka 51. člena Uredbe 2021/2115/EU, ki se dodeli organizacijam proizvajalcev v skladu z 52. členom Uredbe 2021/2115/EU;
c) finančne pomoči RS, ki se dodeli organizacijam proizvajalcev v skladu s 53. členom Uredbe 2021/2115/EU, če jo predhodno odobri Evropska komisija.
(2) Finančni prispevek posameznega člana organizacije proizvajalcev oziroma same organizacije proizvajalcev mora biti razviden iz knjigovodskih evidenc organizacije proizvajalcev. Če se finančni prispevki obračunajo iz lastnih sredstev organizacije proizvajalcev, mora biti iz knjigovodskih evidenc razviden tudi prispevek posameznega člana proizvajalca k lastnim sredstvom organizacije proizvajalcev.
7. člen 
(vlagatelj in upravičenec) 
(1) Vlagatelj vloge za financiranje operativnega programa iz 37. člena te uredbe je organizacija proizvajalcev, ki je na podlagi predpisov, ki urejajo priznanje organizacij proizvajalcev, priznana v sektorju sadje in zelenjava.
(2) Upravičenec je vlagatelj iz tega člena, ki izpolnjuje pogoje za pridobitev sredstev iz 8. člena te uredbe in pogoje iz posameznih intervencij in podintervencij iz te uredbe.
8. člen 
(pogoji za pridobitev podpore in izplačilo sredstev) 
Vlagatelj je upravičen do finančne pomoči pri intervencijah in podintervencijah iz te uredbe, vključenih v operativni program, če ob vložitvi vloge za financiranje operativnega programa in v celotnem obdobju izvajanja operativnega programa izpolnjuje naslednje pogoje:
1. je priznan kot organizacija proizvajalcev v sektorju sadje in zelenjava;
2. ima odločbo o odobritvi operativnega programa v skladu s pravilnikom, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev, in uveljavlja financiranje intervencij in podintervencij, ki so vključene v operativni program;
3. ima za namen izvajanja intervencij in podintervencij vzpostavljen operativni sklad, v katerem so zbrani finančni prispevki članov organizacije proizvajalcev oziroma same organizacije proizvajalcev, iz katerih organizacija proizvajalcev financira izvajanje intervencij iz operativnega programa;
4. ima odprt transakcijski račun za nakazilo dodeljenih sredstev v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo, in račun uporablja za financiranje in vodenje operativnega sklada v skladu s 6. členom te uredbe;
5. mu ni dodeljena finančna pomoč za isti sektor iz intervencije spodbujanje kolektivnih oblik sodelovanja v kmetijskem in gozdarskem sektorju iz SN SKP;
6. ne uveljavlja ali ni uveljavljal stroškov, za katere je prejel podporo iz drugih virov;
7. nima neporavnanih obveznih dajatev in drugih denarnih nedavčnih obveznosti v višini 50 eurov ali več v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo;
8. ni v postopku zaradi insolventnosti ali postopku prisilnega prenehanja, kakor ju določa zakon, ki ureja finančno poslovanje;
9. vodi ločeno računovodstvo za priznano organizacijo proizvajalcev.
III. poglavje DOLOČBE GLEDE POSAMEZNIH INTERVENCIJ IN PODINTERVENCIJ 
1. Naložbe in raziskave
a) Splošno
9. člen 
(splošni pogoji za naložbe in raziskave) 
(1) Organizacija proizvajalcev nove naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva uporablja v skladu z 11. členom Delegirane uredbe 2022/126/EU ter v skladu z naravo, cilji in predvideno uporabo naložb. Pridobljene naložbe so del načrta operativnega programa.
(2) V okviru programskega obdobja SN SKP 2023-2027 se lahko naložbe uporabljajo samo za namen, opisan v potrjenem operativnem programu in v vlogi za financiranje operativnega programa.
(3) Naložbe sledijo ciljnim vrednostim (na primer določen odstotek za minimalne prihranke vode) in zahtevam, ki so določene v predpisih, ki urejajo naložbene intervencije za razvoj podeželja iz SN SKP.
(4) Vsaj 15 % odhodkov, povezanih s cilji iz točk (e) in (f) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU, in vsaj 2 % odhodkov, povezanih s ciljem iz točke (d) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU, se dokazuje z dokazili za odhodke, kot so specifikacije opreme ali strokovno mnenje oziroma na drug ustrezen način.
(5) Naložbe ostanejo v lasti in posesti organizacije proizvajalcev v skladu s točko (b) prvega odstavka 11. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(6) Naložbe se izvedejo v prostorih ali na zemljišču, ki je v lasti organizacije proizvajalcev, ali kadar je ustrezno, v prostorih ali na zemljišču njihovih članov proizvajalcev, ali v prostorih ali na zemljišču odvisnih družb, ki izpolnjujejo zahtevo glede 90-odstotnega lastništva v skladu s prvim odstavkom 11. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU. Za namen preverjanja lastništva organizacije proizvajalcev, njenih članov oziroma odvisnih družb Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja (v nadaljnjem besedilu: agencija) upošteva uradno pridobljene podatke iz zemljiške knjige in katastra nepremičnin.
(7) Če gre za naložbo v prostorih ali na zemljišču člana organizacije proizvajalcev ali odvisnih družb mora vlagatelj imeti pogodbo z lastnikom oziroma solastnikom prostora ali zemljišča za naložbo, ki vključuje pogoj, da naložba ostane v posesti organizacije proizvajalcev in jo uporablja namensko ter je ne sme odtujiti v petih letih od dneva zadnjega izplačila sredstev z možnostjo odpisa v skladu s predpisanimi amortizacijskimi dobami, kljub morebitnemu izstopu člana iz organizacije proizvajalcev.
(8) Vlagatelj mora v primeru gradenj in rekonstrukcij imeti pravnomočno gradbeno dovoljenje, če je tako predpisano z gradbenim zakonom.
(9) Vlagatelj mora v primeru naložb v namakalne sisteme imeti:
1. pravnomočno odločbo o uvedbi namakalnega sistema v skladu z zakonom, ki ureja kmetijska zemljišča;
2. pravnomočno vodno dovoljenje v skladu s predpisi, ki urejajo vode, ki mora biti veljavno še najmanj 10 let od zaključka investicije;
3. načrt postavitve namakalnega sistema.
(10) Za vsak poseg v okolje, za katerega je treba izvesti presojo vplivov na okolje skladno s predpisi ki urejajo posege v okolje, se izvede presoja vplivov na okolje oziroma predhodni postopek presoje, če so preseženi pragovi, določeni v predpisih, ki urejajo posege v okolje.
(11) Za posege, ki ne dosegajo pragov, določenih v predpisih, ki urejajo posege v okolje, za katere je treba izvesti presojo vplivov na okolje, kot določajo predpisi, ki urejajo varstvo narave, ali pa imajo lahko zaradi izvajanja intervencij SN SKP bistven vpliv na varovana območja, je treba pridobiti mnenje organa, pristojnega za varstvo narave.
(12) Če se objekt postavi ali vzdržuje na območju, ki je varovano na podlagi predpisov o varstvu kulturne dediščine, mora vlagatelj v vlogi za financiranje operativnega programa priložiti soglasje za poseg v skladu z zakonom, ki ureja varstvo kulturne dediščine.
(13) Objekti morajo biti skladni s prostorskimi akti, predpisi o urejanju prostora in gradbenim zakonom, kar vlagatelj dokazuje z ustreznimi dokazili.
b) Načrtovanje in organizacija proizvodnje
10. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija načrtovanje in organizacija proizvodnje podpira naložbe za namen načrtovanja in organizacije proizvodnje, ki omogočajo kakovostno proizvodnjo pri vseh članih organizacije proizvajalcev. Podintervencija podpira predvsem vlaganje v tehnologije pridelave, s poudarkom na načrtovanju pridelave.
(2) Podintervencija načrtovanje in organizacija proizvodnje uresničuje cilj načrtovanje in organizacija proizvodnje, prilagajanje proizvodnje povpraševanju, zlasti glede kakovosti in količine, optimizacijo stroškov proizvodnje in donosnosti naložb ter stabiliziranje cen proizvajalcev.
11. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški za sofinanciranje naložb iz podintervencije načrtovanje in organizacija proizvodnje so stroški nakupa nove opreme, in sicer za naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva.
(2) Oprema, za katero je mogoče uveljavljati sofinanciranje nakupa:
1. oprema za optimiziranje stroškov proizvodnje,
2. oprema za izboljšanje postopkov in tehnologij za izboljšanje kakovosti pridelkov,
3. programska oprema za načrtovanje proizvodnje in
4. druga oprema, vezana na izboljšanje načrtovanja proizvodnje.
c) Izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo
12. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo je usmerjena predvsem v zmanjševanje vplivov na kakovost vode zaradi intenzivne pridelave sadja in zelenjave ter v namensko in potrebam prilagojeno uporabo vode in namakalnih tehnik, če je to potrebno. Podintervencija bo omogočila naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva, namenjena izboljšanju uporabe vode in odgovornemu gospodarjenju z njo, vključno z varčevanjem z vodo, varstvom vode in odvodnjavanjem.
(2) Podintervencija izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo uresničuje kmetijsko-okoljske-podnebne cilje iz točk (e) in (f) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU (v nadaljnjem besedilu: kmetijsko-okoljsko-podnebni cilji).
13. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški iz podintervencije izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo za sofinanciranje novih naložb v opredmetena in neopredmetena sredstva te podintervencije so:
1. stroški tehnološke posodobitve namakalnih sistemov,
2. stroški za pripravo in gradnjo namakalnega sistema,
3. oprema za namakalne naprave z učinkovitim vodnim izkoristkom,
4. stroški opreme za črpališča in transformatorske postaje,
5. splošni stroški, opredeljeni v sedmem odstavku 4. člena te uredbe,
6. stroški opreme za pršilne tehnike z majhnimi izgubami,
7. programska oprema za namakanje,
8. stroški za namen uvedbe postopkov in tehnologij za zmanjšanje porabe vode pri pridelavi sadja in zelenjave, vključno s pripravo pridelkov za prodajo (čiščenje porabljenih in odpadnih voda), in
9. druga oprema, vezana na izboljšanje uporabe vode in gospodarjenje z njo.
(2) Naložbe v nove namakalne sisteme ter izboljšanje obstoječih namakalnih sistemov (tehnološke posodobitve) morajo biti skladne s 74. členom Uredbe 2021/2115/EU in zahtevami od 4. do 8. točke 11. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(3) Do finančne pomoči so upravičene naložbe v tehnološke posodobitve namakalnih sistemov, pri katerih je izkazano, da so mogoči prihranki vode glede na tehnične parametre obstoječega objekta. Do finančne pomoči so upravičene naložbe v namakalne sisteme, ki imajo:
1. izkazan najmanj 15 % potencialni prihranek vode glede na tehnične parametre obstoječega namakalnega sistema iz uredbe, ki ureja izvajanje intervencij s področja zemljiških operacij iz Strateškega načrta skupne kmetijske politike 2023–2027;
2. dosežen najmanj 50 % učinkovit prihranek vode od potencialnega prihranka vode iz uredbe, ki ureja izvajanje intervencij s področja zemljiških operacij iz Strateškega načrta skupne kmetijske politike 2023–2027.
č) Zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave
14. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave je usmerjena v zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov, v možnost ponovne uporabe nerazgradljivih materialov in s tem pomemben prispevek k varovanju okolja ter ohranjanju in izboljšanju biotske raznovrstnosti kmetijskih habitatov in vrst. V okviru te podintervencije bodo upravičene naložbe z namenom zmanjšanja izpustov in odpadkov, izboljšanja uporabe stranskih proizvodov, vključno z njihovo ponovno uporabo in valorizacijo, ter ravnanje z odpadki.
(2) Podintervencija zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave uresničuje kmetijsko-okoljske-podnebne cilje.
15. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški iz podintervencije zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave za sofinanciranje naložb so stroški nakupa nove opreme, in sicer za naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva.
(2) Oprema iz podintervencije zmanjševanje količin nerazgradljivih odpadkov pri procesu pridelave in predelave, za katero je mogoče uveljavljati sofinanciranje nakupa:
1. oprema za preprečevanje nastajanja odpadkov pri pridelavi (na primer biorazgradljive folije, biorazgradljive vrvice),
2. oprema za preprečevanje nastajanja odpadkov pri predelavi in pripravi za trg (na primer pakirna embalaža, označevanje blaga),
3. oprema za razvoj sistema ponovne uporabe potrošnega materiala za shranjevanje pridelkov,
4. oprema za predelavo organskih odpadkov (na primer kompostarne, oprema za drobljenje vej in ostankov pridelkov, oprema za predelavo odpadkov) in
5. druga oprema, ki je potrebna za zmanjševanje količin odpadkov pri procesu pridelave in predelave.
d) Prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe
16. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe podpira naložbe, ki preprečujejo škodo zaradi slabih vremenskih razmer ter spodbujajo razvoj in uporabo sort in praks ravnanja.
(2) Podintervencija prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe uresničuje kmetijsko-okoljske-podnebne cilje.
17. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški iz podintervencije prilagoditev tehnologije pridelave sadja in zelenjave na podnebne spremembe za sofinanciranje novih naložb te podintervencije v opredmetena in neopredmetena sredstva:
1. stroški za nakup in postavitev mreže proti toči v ureditev zaščite rastlin pred točo (trajne rešitve za zaščito pred neugodnimi vremenskimi pojavi),
2. stroški za nakup namakalne opreme in opreme za protislansko zaščito v ureditev zaščite rastlin pred zmrzaljo (trajne rešitve pred neugodnimi vremenskimi pojavi),
3. stroški za nakup in postavitev protiinsektne mreže,
4. stroški za nakup zaščitne folije proti pokanju in ožigu plodov,
5. stroški v ureditev zaščite rastlin pred drugimi neugodnimi vremenskimi pojavi, na primer pozebo (trajne rešitve pred neugodnimi vremenskimi pojavi),
6. oprema za namakanje,
7. postavitev čebelnjakov in čmrljakov za optimalno opraševanje (večanje odpornosti kmetijskih površin z opraševanjem),
8. stroški za nakup in postavitev rastlinjakov ter pripadajoče opreme. Za rastlinjake se štejejo steklenjaki, plastenjaki in tuneli,
9. oprema za modernizacijo obstoječih rastlinjakov,
10. oprema in pripomočki za izvajanje opazovalno-napovedovalne dejavnosti,
11. računalniške naprave, programi z namenom prilagajanja na podnebne spremembe,
12. tehnična oprema za pridelavo na prostem in v pokritih površinah,
13. splošni stroški, opredeljeni v sedmem odstavku 4. člena te uredbe,
14. oprema za zaščito pred boleznimi in škodljivci, in
15. druge naložbe oziroma oprema, vezane na blažitev podnebnih sprememb in prilagajanje nanje.
(2) Upravičeni posebni stroški iz Priloge III Delegirane uredbe 2022/126/EU:
1. stroški sadnih rastlin (sadike, cepiči) podnebno prilagojenih sort:
– priporočila Javne službe v sadjarstvu, dostopna na spletni strani Javne službe v sadjarstvu (https://sadjarstvo.javnesluzbe.si/publikacije-in-objave/sadni-izbor-2/), ali
– strokovna priporočila EU o izboru sort, dostopna na spletni strani kataloga rastlinskih sort Evropske komisije (https://food.ec.europa.eu/plants/plant-reproductive-material/plant-variety-catalogues-databases-information-systems_en?prefLang=sl) in
2. ekološko seme.
e) Ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave
18. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Cilj podintervencije ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave je zmanjševanje negativnih vplivov na kakovost tal in biotsko raznolikost, ki so posledica pridelave sadja in zelenjave. Podpirale se bodo naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva z namenom ohranjanja tal, vključno s povečanjem zalog ogljika v tleh in strukture tal, preprečevanje erozije ter zmanjšanje onesnaževal.
(2) Podintervencija ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave uresničuje kmetijsko-okoljske-podnebne cilje.
19. člen 
(upravičeni stroški) 
(1) Upravičeni stroški iz podintervencije ohranjanje tal pri pridelavi sadja in zelenjave za sofinanciranje naložb so stroški nakupa nove opreme za naložbe v opredmetena in neopredmetena sredstva.
(2) Oprema, za katero je mogoče uveljavljati sofinanciranje nakupa:
1. oprema za obdelavo tal, setev,
2. oprema za odstranjevanje plevela,
3. oprema za precizno gnojenje,
4. oprema za precizno aplikacijo sredstev za zaščito rastlin,
5. oprema za izboljšanje postopkov in tehnologij za ohranjanje, obnovo ali izboljšanje kakovosti tal,
6. druga oprema za obdelavo tal, setev, sajenje, nego in pobiranje pridelkov ter za ohranjanje tal, vključno s povečanjem zalog ogljika v tleh.
f) Izboljšanje kakovosti proizvodov
20. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija izboljšanje kakovosti proizvodov podpira naložbe, ki vplivajo na izboljšanje kakovosti pridelkov in proizvodov, ter naložbe, ki omogočajo skladiščenje kmetijskih proizvodov tudi izven rastne sezone in s tem dobavljivost proizvodov skozi daljše časovno obdobje. Prav tako se podpirajo naložbe, ki zagotavljajo zadostno koncentracijo ponudbe kmetijskih proizvodov, kar posledično zmanjšuje proizvodna, cenovna in dohodkovna nihanja in istočasno zagotavlja stabilnost izven sezonske ponudbe. Pomemben je tudi učinkovit transport ter pravilno skladiščenje in ravnanje s pridelki.
(2) Podintervencija izboljšanje kakovosti proizvodov uresničuje cilj koncentracije ponudbe in dajanja proizvodov na trg, vključno z neposrednim trženjem.
21. člen 
(upravičeni stroški) 
Upravičeni stroški iz podintervencije izboljšanje kakovosti proizvodov za sofinanciranje novih naložb v opredmetena in neopredmetena sredstva te podintervencije so:
1. stroški za ureditev skladiščnih kapacitet oziroma nakup opreme za namen skladiščenja ter ureditev hladilnic,
2. oprema za izboljšanje in posodobitev tehnik skladiščenja,
3. oprema za nadgradnjo transportnih vozil za hladilno skladiščenje ali transport v nadzorovani atmosferi,
4. specifična oprema za ohranjanje kakovosti pridelkov,
5. splošni stroški, opredeljeni v sedmem odstavku 4. člena te uredbe,
6. stroški za rekonstrukcijo obstoječih skladiščnih prostorov in hladilnic, in
7. druga oprema, vezana na izboljšanje kakovosti proizvodov.
g) Raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave
22. člen 
(namen in cilj podintervencije) 
(1) Podintervencija raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave obravnava potrebe po krepitvi razvoja in inovacijske sposobnosti po novih znanjih na področju trajnostnega razvoja kmetijstva, uresničevanja okoljskih in podnebnih zavez na ravni EU ter zelenega in digitalnega prehoda, ki so v povezavi s horizontalnim ciljem. Podintervencija je usmerjena v povečanje produktivnosti, konkurenčnosti in tehnološkega razvoja pri pridelavi ter predelavi v sektorju sadja in zelenjave.
(2) Cilj podintervencije raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave je spodbujanje raziskav ter eksperimentalnih in inovativnih proizvodnih metod, vezanih na raziskave in razvoj na področju trajnostnih proizvodnih metod, vključno z odpornostjo na škodljivce in bolezni živali ter blaženjem podnebnih sprememb in odpornostjo proti podnebnim spremembam, inovativnimi praksami in pridelovalnimi tehnikami, ki spodbujajo gospodarsko konkurenčnost in krepijo razvoj trga.
23. člen 
(upravičeni stroški) 
Upravičeni stroški za sofinanciranje podintervencije raziskave in razvoj v sektorju sadja in zelenjave so stroški nove opreme, materialni stroški in stroški za zaposlene za namen raziskav, in sicer:
1. oprema za namen raziskovalne dejavnosti, za izvedbo poskusov,
2. stroški zunanjih storitev za namen raziskovalne dejavnosti na področju ohranjanja tal, uporabe vode in prilagajanja podnebnim spremembam, alternativne zaščite rastlin pred boleznimi in škodljivci, razvoj tehnologij za povečanje produktivnosti in učinkovitejše skladiščenje, raziskave na področju pridelkov in postopkov, testiranje novih sort na različnih lokacijah, vpeljava umetne inteligence ter strojnega učenja v proces pridelave in predelave, in
3. drugi stroški in oprema, povezani z izvedbo raziskav.
2. Svetovanje in tehnična pomoč
24. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija svetovanje in tehnična pomoč omogoča storitve svetovanja in tehnično pomoč, zlasti glede trajnostnih tehnik zatiranja škodljivcev in bolezni, trajnostne rabe fitofarmacevtskih sredstev, prilagajanja podnebnim spremembam in blaženja njihovih posledic.
(2) Cilj intervencije svetovanje in tehnična pomoč se navezuje na raziskave in razvoj na področju trajnostnih proizvodnih metod, vključno z odpornostjo na škodljivce in blaženjem podnebnih sprememb in odpornostjo na podnebne spremembe, inovativnimi praksami in pridelovalnimi tehnikami, ki spodbujajo gospodarsko konkurenčnost in krepijo razvoj trga.
25. člen 
(upravičeni stroški) 
Upravičeni stroški iz intervencije svetovanje in tehnična pomoč za sofinanciranje izvedbe svetovanj in tehnične pomoči so:
1. stroški zunanjih storitev za izvedbo in pripravo svetovanj in tehnične pomoči za namen tehnologij pridelave, varstva rastlin, krepitve tržne usmerjenosti in povečanja konkurenčnosti, uvajanja digitalizacije v pridelavo,
2. materialni stroški izvedbe svetovanja in tehnične pomoči, in
3. stroški službenih poti in nastanitve za izvajalca oziroma člane organizacije proizvajalcev.
3. Usposabljanje in izmenjava dobrih praks
26. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija usposabljanje in izmenjava dobrih praks spodbuja usposabljanja, vključno z mentorstvom in izmenjavo dobrih praks med organizacijami proizvajalcev, ter omogoča povezovanje in tesnejše sodelovanje med njimi. Intervencija obravnava potrebe po učinkovitejši izmenjavi znanja in prenosu informacij med organizacijami proizvajalcev, s poudarkom na področjih finančnih spretnosti in podjetništva, trajnostnega upravljanja organizacij, uvajanja sodobnih tehnologij in digitalizacije, vključevanja okoljskih vsebin, povezanih s horizontalnimi cilji.
(2) Cilj intervencije usposabljanje in izmenjava dobrih praks je vezan na raziskave in razvoj na področju trajnostnih proizvodnih metod, vključno z odpornostjo na škodljivce in blaženjem podnebnih sprememb in prilagajanjem podnebnim spremembam, inovativnimi praksami in pridelovalnimi tehnikami, ki spodbujajo gospodarsko konkurenčnost in krepijo razvoj trga. Z intervencijo usposabljanje in izmenjava dobrih praks se uresničuje cilj iz točke (b) prvega odstavka 13. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
27. člen 
(upravičeni stroški) 
Upravičeni stroški iz intervencije usposabljanje in izmenjava dobrih praks za sofinanciranje izvedbe usposabljanj in izmenjave dobrih praks:
1. stroški zunanjih storitev za izvedbo in pripravo usposabljanj,
2. didaktični pripomočki, stroški priprave video posnetkov za namen usposabljanj, drugi material za namen usposabljanj, in
3. stroški službenih poti in nastanitve za izvajalce oziroma člane organizacije proizvajalcev.
4. Promocija, obveščanje in trženje
28. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija promocija, obveščanje in trženje je namenjena promociji, obveščanju in trženju, vključno z ukrepi in dejavnostmi, namenjenimi zlasti boljši ozaveščenosti potrošnikov o shemah kakovosti EU in pomenu zdrave prehrane ter diverzifikaciji in konsolidaciji trgov. Intervencija bo zagotovila povečanje tržne vrednosti proizvodov organizacije proizvajalcev s ciljem izboljšanja njihovega poslovanja.
(2) Cilj intervencije promocija, obveščanje in trženje je promocija in trženje proizvodov in uresničuje cilje iz točk (b), (c) in (g) prvega odstavka 14. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
29. člen 
(upravičeni stroški) 
Upravičeni stroški iz intervencije promocija, obveščanje in trženje za sofinanciranje izvedbe promocije, obveščanja in trženja so:
1. storitve in material za udeležbo na sejmih, zasedanjih in razstavah;
2. zunanje storitve za razvoj znamk, logotipov, specifičnih za organizacije proizvajalcev;
3. zunanje storitve za namen potrošniško naravnanega trženja, s poudarkom na ciljni skupini otrok in mladostnikov;
4. zunanje storitve za izvedbo promocije (na primer medijske kampanje, objava oglasov, literatura);
5. zunanje storitve za namen oglaševanja in informiranja na prodajnem mestu vključno z degustacijami in
6. zunanje storitve tiskanja na embalažo ali nalepke za namen promocije imena organizacije proizvajalcev ter znamk.
5. Umik s trga za brezplačno razdelitev
30. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija umik s trga za brezplačno razdelitev je namenjena reševanju kriznih situacij na trgu in posledičnemu zmanjšanju količin odpadnega sadja in zelenjave.
(2) Cilj intervencije umik s trga za brezplačno razdelitev je vezan na preprečevanje kriz in obvladovanje tveganj. Intervencija je namenjena preprečevanju in reševanju kriznih motenj na trgih zadevnega sektorja.
(3) Umik s trga se izvede z:
1. brezplačno razdelitvijo dobrodelnim organizacijam in ustanovam v skladu z določbami o doniranju hrane iz zakona, ki ureja kmetijstvo, za uporabo v njihovih dejavnostih pomoči osebam, za katere nacionalno pravo predvideva pravico do javne pomoči, zlasti zaradi pomanjkanja potrebnih sredstev za preživetje, ali
2. brezplačno razdelitvijo kazenskim institucijam, šolam in javnim izobraževalnim ustanovam ter otroškim počitniškim domovom, bolnišnicam in domovom za ostarele pod pogojem, da so razdeljene količine dodatek h količinam, ki jih je ustanova kupila.
31. člen 
(upravičeni stroški in dodatne zahteve) 
(1) Za izvajanje 25., 26. in 33. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU so upravičeni stroški za izvedbo umika s trga za brezplačno razdelitev iz podintervencije umik s trga za brezplačno razdelitev:
1. stroški kilometrine za uporabo prevoznega sredstva za izvedbo brezplačne razdelitve v višini 0,43 EUR za prevoženi kilometer za razdaljo v skladu s prvim odstavkom 25. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU;
2. stroški razvrščanja in pakiranja za brezplačno razdelitev v skladu s 33. členom Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(2) Za finančno pomoč za umike s trga za brezplačno razdelitev (v EUR/100 kg) se upošteva Priloga V Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(3) Za finančno pomoč za umike s trga za stroške razvrščanja in pakiranja (v EUR/t) se upošteva Priloga VII Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(4) Za povrnitev stroškov prevoza se upoštevajo določbe drugega odstavka 25. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(5) Organizacija proizvajalcev mora pred načrtovanim umikom s trga za brezplačno razdelitev obvestiti inšpekcijo za varno hrano (v nadaljnjem besedilu: inšpekcija) pri Upravi za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (v nadaljnjem besedilu: UVHVVR) v sedmih dneh pred izvedbo umika s trga, pri tem:
– navede seznam proizvodov, ki bodo umaknjeni s trga, in njihove glavne značilnosti v skladu z ustreznimi tržnimi standardi iz Delegirane uredbe Komisije (EU) 2023/2429 z dne 17. avgusta 2023 o dopolnitvi Uredbe (EU) št. 1308/2013 Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi s tržnimi standardi za sektor sadja in zelenjave, nekatere proizvode iz predelanega sadja in zelenjave ter sektor banan in o razveljavitvi Uredbe Komisije (ES) št. 1666/1999 ter izvedbenih uredb Komisije (EU) št. 543/2011 in (EU) št. 1333/2011 (UL L št. 2023/2429 z dne 3. 11. 2023), (v nadaljnjem besedilu: Delegirana uredba 2023/2429/EU),
– navede oceno količine vsakega zadevnega proizvoda, lokacijo proizvodov, namembni kraj ter kraj, v katerem se proizvodi, umaknjeni s trga, lahko pregledajo, ter načrtovani datum prevoza proizvodov,
– priloži izjavo, da proizvodi, ki bodo umaknjeni s trga, ustrezajo veljavnim tržnim standardom, kot jih določa 29. člen Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(6) Inšpekcijski pregled za umike s trga se izvede na naslednji način:
1. inšpekcija pri UVHVVR pri organizaciji proizvajalcev opravi pregled na kraju samem, ki je sestavljen iz pregleda dokumentov, evidenc obiranja ter pobiranja pridelkov, ustreznega označevanja proizvodov, skladiščenja in zalog, preverjanja identitete, fizičnega pregleda mase proizvodov, umaknjenih s trga (količin, ki so v skladiščnih prostorih), preverjanja skladnosti proizvodov z Delegirano uredbo 2023/2429/EU in izvajanja splošnih zahtev glede skladnosti pridelave na kmetijskih površinah, na katerih je bilo pridelano sadje oziroma zelenjava, ki je predmet umika s trga,
2. pregled zajema 100 % količine proizvodov, umaknjenih s trga, in
3. pregled se lahko izvede v prostorih organizacije proizvajalcev ali v krajih prejemnikov proizvodov. Inšpekcija preveri skladnosti s pravili tržnih standardov (označevanje, razred, sorte, poreklo, distributer ali pakirnica), vodenje ločene evidence zalog iz umika in dokazno dokumentacijo o predaji proizvodov končnim prejemnikom.
(7) Prejemniki proizvodov ravnajo v skladu s prvim odstavkom 28. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(8) Proizvodi za brezplačno razdelitev morajo biti označeni tako, ko je določeno v tretjem odstavku 25. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(9) Zapisnik inšpekcije pri UVHVVR iz šestega odstavka tega člena agencija upošteva pri izplačilu sredstev.
6. Opustitev spravila
32. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija opustitev spravila zajema končanje trenutnega proizvodnega cikla na območju pridelave organizacij proizvajalcev, pri čemer so proizvodi dobro razviti ter neoporečne in zadovoljive tržne kakovosti. Intervencija je namenjena preprečevanju in reševanju kriz na trgu v sektorju sadja in zelenjave.
(2) Cilj intervencije opustitev spravila je vezan na preprečevanje kriz in obvladovanje tveganj. Intervencija je namenjena preprečevanju in reševanju kriz motenj na trgih zadevnega sektorja.
33. člen 
(upravičeni stroški in dodatne zahteve) 
(1) Opustitev spravila se ne sme izvesti, če se na območju pridelave organizacije proizvajalcev ne pridobivajo več proizvodi z običajnim proizvodnim postopkom (sezona pridelovanja je že minila). Opustitev spravila pomeni, da se z zemljišča ne odvzamejo proizvodi, primerni za prodajo in prehrano ljudi v času normalnega proizvodnega cikla, in ne pomeni uničenja proizvodov zaradi neugodnega vremenskega dogodka ali bolezni.
(2) Izvajanje ukrepa ne sme povzročiti nobenega negativnega vpliva na okolje ali fitosanitarnih posledic. Če površina, prijavljena za opustitev spravila, ni upravičena do opustitve spravila, se spravilo ne sme izvesti. Ukrep je dodatek k običajnim praksam pridelave kmetijskih pridelkov in ga preveri fitosanitarni inšpektor pri inšpekcijskem pregledu. Pridelki se glede na rastlinsko vrsto zadelajo v tla ali kompostirajo ali zmulčijo na zemljišču organizacije proizvajalcev ali njenih članov.
(3) Najpoznejši rok v pridelovalni sezoni za uporabo intervencije za opustitev spravila je do vključno 15. novembra za vse vrste zelenjadnic, katerih pridelava je v tleh, in do 30. novembra za vse sadne vrste.
(4) Zneski nadomestil za opustitev spravila vključujejo finančno pomoč EU in prispevek organizacije proizvajalcev in se izplačajo na hektar ter se krijejo do 90 % najvišje ravni finančne pomoči za umike s trga, ki niso namenjeni brezplačni razdelitvi, iz Priloge V Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(5) Organizacija proizvajalcev mora sedem dni pred načrtovano opustitvijo spravila pisno obvestiti inšpekcijo. V obvestilu navede površine, ki so predmet načrtovane opustitve spravila, in predvidene hektarske pridelke na zadevnih površinah.
(6) Inšpekcijski pregled opravi inšpekcija pri UVHVVR pred izvedbo opustitve spravila in pri tem preveri kmetijske površine iz obvestila iz prejšnjega odstavka, da je zadevna površina dobro vzdrževana, da še ni prišlo do spravila pridelka, da je proizvod dobro razvit in ni poškodovan ter da je na splošno zdrav, zadovoljiv, plodovi so primerni za prodajo oziroma prehrano ljudi ter so v skladu z Delegirano uredbo 2023/2429/EU. Intervencija ne sme imeti negativnega vpliva na okolje ali negativnih fitosanitarnih posledic, določenih v osmem odstavku 17. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU.
(7) Inšpekcijski pregled se opravi po izvedbi opustitve spravila in pri tem preveri ali:
– je bila opustitev spravila pravilno izvedena,
– se je na površini, ki je bila prijavljena za opustitev spravila in do opustitve spravila ni bila upravičena, spravilo vseeno izvedlo, in
– se je pojavil negativen vpliv na okolje ali negativna fitosanitarna posledica, za katero je odgovorna organizacija proizvajalcev.
(8) Zapisnik inšpekcijskega pregleda iz prejšnjega odstavka agencija upošteva pri izplačilu sredstev.
7. Zavarovanje letine in proizvodnje
34. člen 
(namen in cilj intervencije) 
(1) Intervencija zavarovanje letine in proizvodnje je namenjena zavarovanju letine in proizvodnje, ki prispeva k varovanju dohodkov proizvajalcev, kadar imajo izgube zaradi naravnih nesreč, slabih vremenskih razmer, bolezni ali napadov škodljivcev, ter hkrati zagotavlja, da upravičenci sprejmejo potrebne ukrepe za preprečevanje tveganj.
(2) Cilj intervencije zavarovanje letine in proizvodnje je preprečevanje kriz in obvladovanje tveganj. Intervencija je namenjena preprečevanju in reševanju kriz ter motenj na trgih zadevnega sektorja.
35. člen 
(pogoji za intervencijo) 
Upravičenec mora za namen izvajanja intervencije imeti sklenjeno zavarovanje za pridelke, kar dokazuje z zavarovalno polico za kmetijske pridelke za organizacijo proizvajalcev oziroma njene člane.
36. člen 
(upravičeni stroški in dodatne zahteve) 
(1) Upravičeni stroški so zavarovanja, ki jih organizacija proizvajalcev sklene zase in za svoje člane.
(2) Organizacija proizvajalcev ne sme uveljavljati več kot ene pogodbe za zavarovanje istega produkta z istega zemljišča.
(3) Zavarovanje pridelkov se lahko krije samo, če gre za pridelke v okviru organizacije proizvajalcev, pri čemer je podlaga dogovor organizacije proizvajalcev z zavarovalnico za zavarovanje pridelkov.
(4) Organizacija proizvajalcev je odgovorna za izbor primerne zavarovalnice z vidika konkurence na trgu, kar dokaže s predložitvijo tržno primerljivih pisnih ponudb najmanj treh ponudnikov, pri čemer je izbrala najugodnejšo ponudbo.
(5) Zavarovalne police, ki jih sklenejo člani organizacije proizvajalcev sami neposredno pri zavarovalnici, niso upravičene do sofinanciranja.
IV. poglavje PODROBNEJŠI POSTOPEK PRIDOBITVE SREDSTEV SOFINANCIRANJA 
37. člen 
(vloga za financiranje operativnega programa) 
(1) Vloga za financiranje operativnega programa mora vsebovati:
1. podatke o vlagatelju (naziv organizacije, sedež ali naslov, davčna številka, matična številka poslovnega subjekta, kontakt pooblaščene osebe (telefonska številka ali elektronski naslov));
2. številko odločbe o priznanju organizacije proizvajalcev v sektorju sadje in zelenjava;
3. številko odločbe o odobritvi operativnega programa v skladu s pravilnikom, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev;
4. seznam intervencij in podintervencij, ki so vključene v operativni program;
5. navedbo obdobja financiranja operativnega programa, pri čemer se mora obdobje ujemati s potrjenim operativnim programom;
6. skenograme dokazil o odprtju računa za operativni sklad;
7. skenograme dokazil o finančnih prispevkih članov in priznane organizacije proizvajalcev;
8. napoved višine zahtevane podpore po posameznih intervencijah ter podintervencijah na podlagi vrednosti tržne proizvodnje v predhodnem koledarskem letu in glede na potrjen operativni program;
9. navedbo vseh članov priznane organizacije proizvajalcev. Imena in naslove vseh članov pridobi agencija po uradni dolžnosti.
(2) Za namen izvajanja posameznih intervencij in podintervencij mora vloga za financiranje operativnega programa vsebovati:
1. v primeru naložb v prostorih ali na zemljišču člana organizacije proizvajalcev ali odvisnih družb skenogram pogodbe z lastnikom oziroma solastnikom prostora ali zemljišča za naložbo, ki vključuje pogoj, da naložba ostane v posesti organizacije proizvajalcev in jo uporablja namensko ter je ne sme odtujiti v petih letih od dneva zadnjega izplačila sredstev z možnostjo odpisa v skladu s predpisanimi amortizacijskimi dobami, kljub morebitnemu izstopu člana iz organizacije proizvajalcev;
2. v primeru gradenj in rekonstrukcij skenogram pravnomočnega gradbenega dovoljenja, če je tako predpisano z gradbenim zakonom;
3. v primeru naložb v namakalne sisteme:
a) skenogram pravnomočne odločbe o uvedbi namakalnega sistema v skladu z zakonom, ki ureja kmetijska zemljišča,
b) skenogram pravnomočnega vodnega dovoljenja v skladu s predpisi, ki urejajo vode, ki mora biti veljavno še najmanj 10 let od zaključka investicije. Vodno dovoljenje podeli za to pristojen organ, če je odvzem vode skladen z Načrtom upravljanja voda,
c) skenogram načrta postavitve namakalnega sistema;
4. v primeru načrtovanih posegov v okolje, za katere je potrebno izvesti presojo vplivov na okolje, v skladu s predpisi ki urejajo posege v okolje, skenogram dokazila o izvedeni presoji vplivov na okolje (okoljevarstveno soglasje) oziroma predhodnem postopku presoje, če so preseženi pragovi, določeni v predpisih, ki urejajo posege v okolje;
5. v primeru posegov, ki ne dosegajo pragov določenih v predpisih, ki urejajo posege v okolje, za katere je potrebno izvesti presojo vplivov na okolje kot določajo predpisi, ki urejajo varstvo narave, ali pa imajo lahko zaradi izvajanja intervencij SN SKP bistven vpliv na varovana območja, skenogram mnenja organa, pristojnega za varstvo narave;
6. v primeru postavitve ali vzdrževanja objekta na območju, ki je varovano na podlagi predpisa o varstvu kulturne dediščine, skenogram soglasja za poseg v skladu s predpisom, ki ureja varstvo kulturne dediščine;
7. skenogrami ustreznih dokazil o skladnosti načrtovanih objektov s prostorskimi akti in s predpisi o urejanju prostora (mnenje o skladnosti s prostorskim izvedbenim aktom občine pred izdajo gradbenega dovoljenja);
8. skenogram dokazila o sklenitvi zavarovanja za pridelke za organizacijo proizvajalcev oziroma njene člane (zavarovalna polica).
(3) Sestavni del vloge za financiranje operativnega programa so tudi izjave organizacije proizvajalcev:
1. da ni prejela financiranja za enak predmet podpore;
2. da bo ravnala v skladu z naslednjimi predpisi:
a) Uredbo 2021/2115/EU,
b) Uredbo (EU) št. 1308/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 17. decembra 2013 o vzpostavitvi skupne ureditve trgov kmetijskih proizvodov in razveljavitvi uredb Sveta (EGS) št. 922/72, (EGS) št. 234/79, (ES) št. 1037/2001 in (ES) št. 1234/2007 (UL L št. 347 z dne 20. 12. 2013, str. 671), zadnjič spremenjeno z Uredbo (EU) 2024/1143 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. aprila 2024 o geografskih označbah za vino, žgane pijače in kmetijske proizvode ter zajamčenih tradicionalnih posebnostih in neobveznih navedbah kakovosti za kmetijske proizvode, spremembi uredb (EU) št. 1308/2013, (EU) 2019/787 in (EU) 2019/1753 ter razveljavitvi Uredbe (EU) št. 1151/2012 (UL L št. 2024/1143 z dne 23. 4. 2024),
c) Delegirano uredbo 2022/126/EU,
č) Izvedbeno uredbo 2022/1475/EU,
d) Delegirano uredbo Komisije (EU) 2017/891 z dne 13. marca 2017 o dopolnitvi Uredbe (EU) št. 1308/2013 Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi s sektorjema sadja in zelenjave ter predelanega sadja in zelenjave, dopolnitvi Uredbe (EU) št. 1306/2013 Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi s kaznimi, ki se uporabijo v teh sektorjih, in spremembi Izvedbene uredbe Komisije (EU) št. 543/2011 (UL L št. 138 z dne 25. maja 2017, str. 4), zadnjič spremenjeno z Delegirano uredbo Komisije (EU) 2023/1976 z dne 10. avgusta 2023 o odstopanju od Delegirane uredbe Komisije (EU) 2017/891 o dopolnitvi Uredbe (EU) št. 1308/2013 Evropskega parlamenta in Sveta za leto 2023 v zvezi z vrednostjo tržne proizvodnje, nacionalno strategijo in izterjavo finančne pomoči EU za večletne obveznosti v sektorju sadja in zelenjave zaradi neugodnih vremenskih dogodkov C/2023/5369 (UL L št. 235 z dne 25. 9. 2023, str. 6), (v nadaljnjem besedilu: Delegirana uredba 2017/891/EU),
e) Izvedbeno uredbo Komisije (EU) 2017/892 z dne 13. marca 2017 o določitvi pravil za uporabo Uredbe (EU) št. 1308/2013 Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi s sektorjema sadja in zelenjave ter predelanega sadja in zelenjave (UL L št. 138 z dne 25. maj 2017, str. 57), zadnjič spremenjeno z Izvedbeno uredbo Komisije (EU) 2022/2532 z dne 1. decembra 2022 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2017/892 ter razveljavitvi Uredbe (EU) št. 738/2010 in izvedbenih uredb (EU) št. 615/2014, (EU) 2015/1368 in (EU) 2016/1150, ki se uporabljajo za sheme pomoči v nekaterih kmetijskih sektorjih (UL L št. 328 z dne 22. 12. 2022, str. 80), (v nadaljnjem besedilu Izvedbena uredba 2017/892/EU) in
f) to uredbo;
3. da ji ni dodeljena finančna pomoč za isti sektor iz intervencije spodbujanje kolektivnih oblik sodelovanja v kmetijskem in gozdarskem sektorju iz SN SKP;
4. da na dan vložitve vloge za financiranje operativnega programa nima neporavnanih zapadlih obveznih dajatev in drugih denarnih nedavčnih obveznosti v skladu z zakonom, ki ureja finančno upravo, v višini, ki presega 50 eurov;
5. da ni v postopku zaradi insolventnosti ali postopku prisilnega prenehanja, kakor ju določa zakon, ki ureja finančno poslovanje.
38. člen 
(vložitev vloge za financiranje operativnega programa) 
(1) Vloga iz prejšnjega člena se lahko vloži najpozneje do 15. septembra pred letom, v katerem se začne izvajanje operativnega programa.
(2) Vlogo za financiranje operativnega programa vlagatelj ali njegov pooblaščenec izpolni elektronsko in jo vloži v elektronski obliki, podpisano s kvalificiranim elektronskim podpisom. Za elektronsko izpolnjevanje in elektronsko vložitev vloge agencija vzpostavi vstopno spletno mesto, na katerem se vlagatelj ali njegov pooblaščenec za elektronsko vložitev prijavi v informacijski sistem agencije, ima dostop do vseh podatkov, potrebnih za izpolnitev vloge, izvede elektronski vnos, vlogo podpiše s kvalificiranim elektronskim podpisom in jo vloži v informacijski sistem agencije, ki ga obvesti o uspešni vložitvi vloge. Če elektronsko vlogo vlaga pooblaščenec za elektronsko vložitev, se mora pred elektronsko vložitvijo vloge registrirati pri agenciji. Pooblaščenec za elektronsko vložitev pri vnosu vloge izpolni tudi izjavo o obstoju in sprejemu pooblastila v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo. S podpisom na vlogi vlagatelj ali njegov pooblaščenec potrdi pravilnost vnosa podatkov.
39. člen 
(odločba o pravici do sredstev) 
(1) Agencija izda odločbo o pravici do sredstev najpozneje do 15. decembra v letu oddane popolne vloge iz 37. člena te uredbe.
(2) V odločbi o pravici do sredstev se odloči o financiranju intervencij in podintervencij, upravičenosti stroškov, upravnih stroških in stroških osebja iz te uredbe, ki jih vsebuje operativni program posameznega vlagatelja, če so izpolnjeni pogoji iz te uredbe.
(3) V odločbi o pravici do sredstev se odloči o obveznostih glede na vrsto intervencije in podintervencije iz operativnega programa.
(4) Za posamezno intervencijo in podintervencijo iz te uredbe se določi višina sofinanciranja po posamezni intervenciji in podintervenciji, ki se izplača na podlagi poročila iz 40. člena te uredbe, če so izpolnjeni pogoji iz intervencij in podintervencij iz te uredbe, in po opravljenih pregledih iz 46., 47. in 48. člena te uredbe.
(5) V odločbi o pravici do sredstev se določi obdobje financiranja operativnega programa.
40. člen 
(pridobitev sredstev) 
(1) Upravičenec z namenom pridobitve sredstev iz odločbe o pravici do sredstev iz prejšnjega člena posreduje na agencijo poročilo o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa.
(2) Poročilo iz prejšnjega odstavka vsebuje:
1. podatke o vlagatelju (naziv organizacije, sedež ali naslov, davčna številka, matična številka poslovnega subjekta, kontakt pooblaščene osebe (telefonska številka ali elektronski naslov));
2. številko odločbe o priznanju organizacije proizvajalcev v sektorju sadje in zelenjava;
3. številko odločbe o odobritvi operativnega programa v skladu s pravilnikom, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev;
4. seznam intervencij in podintervencij, ki so vključene v operativni program;
5. imena in naslove vseh članov priznane organizacije proizvajalcev;
6. skenograme dokazil o finančnih prispevkih članov in priznane organizacije proizvajalcev v operativni sklad;
7. dokazila o izvajanju posameznih intervencij in podintervencij iz operativnega programa, ki se morajo glasiti na ime upravičenca:
a) opis izvedenih aktivnosti v okviru posamezne intervencije in podintervencije;
b) navedbo višine zaprošenih sredstev;
c) skenograme dokazil o izdatkih, nastalih v predhodnem koledarskem letu v okviru operativnega programa po posameznih intervencijah in podintervencijah in po posameznih ciljih, iz katerih je razvidno, da so upoštevane določbe 50. člena Uredbe 2021/2115/EU, oziroma dokazil, ki se nanašajo na obdobje upravičenosti stroškov iz drugega odstavka 4. člena te uredbe;
č) skenograme računov, elektronskih ali e-računov;
d) skenograme dokazil o plačilu računov (na primer: položnica, blagajniški prejemek, potrdilo banke o izvršenem plačilu, dokazilo o izvedeni kompenzaciji (pobotu) ali asignaciji);
e) tržno primerljive pisne ponudbe najmanj treh ponudnikov za upravičene stroške, pri čemer se pri izplačilu sredstev upošteva vrednost ponudbe z najnižjo ceno oziroma če gre za stroške nižje vrednosti eno ponudbo;
f) izpis iz ločenih knjigovodskih evidenc, iz katerega so razvidni vsi poslovni dogodki v zvezi z izvedbo intervencij in podintervencij;
g) dokazila o izvedbi operativnega programa, iz katerih so razvidne lokacije (KMG-MID, GERK, parcelna številka, naslov) posameznih aktivnosti;
h) dokazila za stroške materiala: evidence o porabi materiala vključno z datumom porabe, količino in lokacijo (KMG-MID, GERK, parcelna številka, naslov) uporabe oziroma porabe, datumsko in lokacijsko označene fotografije porabe oziroma ostanke materiala, ali druga dokazila o namenu uporabe materiala;
i) dokazila za zunanje storitve, iz katerih je razvidno, da je bila storitev izvedena in da se z njo uresničujejo cilji operativnega programa;
j) datumsko in lokacijsko označene fotografije o izvedenih aktivnostih programa;
k) dokazila za stroške osebja (časovnica, plačilna lista, dokazilo o izplačilu plače, davkov in prispevkov, dokazila o izvedenih aktivnostih na posamezni intervenciji, pogodba za delo na operativnem programu, aneks k pogodbi o zaposlitvi v primeru zaposlenega v organizaciji proizvajalcev), nastale v okviru izvajanja posameznih intervencij in podintervencij.
(3) Dodatna dokazila za upravičene stroške za intervencije in podintervencije iz 11., 13., 15., 17., 19., 21. in 23. člena te uredbe so:
1. če gre za naložbo v ureditev zahtevnih ali manj zahtevnih objektov in se finančna pomoč dodeli na podlagi dejansko nastalih stroškov, mora upravičenec imeti pravnomočno uporabno dovoljenje, če je tako predpisano z gradbenim zakonom, in skupaj z računom priložiti:
a) končno gradbeno situacijo, ki jo potrdijo nadzornik, izvajalec del in upravičenec, in
b) projektno dokumentacijo izvedenih del, na podlagi katere je bilo izdano uporabno dovoljenje iz te točke;
2. če gre za ureditev enostavnega ali nezahtevnega objekta in se finančna pomoč dodeli na podlagi dejansko nastalih stroškov, mora upravičenec skupaj z računom priložiti:
a) datumsko in lokacijsko označene fotografije objekta, s katerimi izkazuje izvedbo naložbe in uporabo materialov, in
b) popis del in stroškov, ki so nastali v okviru izvedene naložbe;
3. upravičenec mora v primeru gradenj in rekonstrukcij voditi in hraniti knjigo obračunskih izmer, ki mora biti pripravljena v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov, in pravilnikom, ki ureja gradbišče. Knjiga obračunskih izmer ni potrebna le v primeru, ko upravičenec izvaja izključno manjša obrtniška dela, kot so npr. pleskanje, fasaderska dela itd. Če so obrtniška dela del gradnje oziroma rekonstrukcije, je vodenje in hramba knjige obračunskih izmer obvezna. Knjigo obračunskih izmer mora upravičenec hraniti na kraju samem ter jo predložiti na zahtevo agencije;
4. če gre za naložbo v nakup opreme za obstoječi objekt, ki je v skladu s predpisi, ki urejajo graditev in razvrščanje objektov, zahtevni ali manj zahtevni objekt in upravičenec ob vložitvi vloge za financiranje operativnega programa ni imel pravnomočnega uporabnega dovoljenja, mora to dovoljenje imeti pred izplačilom sredstev, če je za ta objekt v skladu z gradbenim zakonom, treba pridobiti uporabno dovoljenje;
5. če je predmet naložbe skrita oprema, se računu priloži datumsko in lokacijsko označena fotografija vgrajene opreme v času vgradnje (pred vgraditvijo in po njej) ter tehnično dokumentacijo te opreme;
6. če gre za nakup opreme, stroja ali mehanizacije, mora biti iz računa razviden tip in serijska številka opreme, stroja ali mehanizacije. Če na računu ni podrobne specifikacije, iz katere je razviden najmanj tip in serijska številka opreme, stroja ali mehanizacije, vključno s programsko opremo, se poleg računa priloži dobavnica, naročilnica ali drug dokument, ki vsebuje specifikacijo, iz katere je razviden najmanj tip in serijska številka opreme, stroja ali mehanizacije, vključno s programsko opremo, pri čemer mora biti z računa razviden sklic na te dokumente.
(4) Dodatna dokazila za upravičene stroške za podintervencijo iz 17. člena te uredbe so:
– potrdilo strokovnega sodelavca Javne službe v sadjarstvu, da sorta spada med podnebno prilagojene sorte;
– certifikat o ekološki pridelavi semena.
(5) Dodatna dokazila za upravičene stroške za podintervencijo iz 13. člena te uredbe so:
– dokazila o izvedbi namakanja;
– za izvajanje točke (a) četrtega odstavka 11. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU tehnična dokazila o odstotkih za minimalne ciljne prihranke vode pri naložbah v skladu s Prilogo V Izvedbene uredbe 2022/1475/EU.
(6) Dodatno dokazilo za upravičene stroške za intervencije in podintervencije iz 13., 19. in 33. člena te uredbe je navedba lokacije (KMG-MID, GERK, parcelna številka, naslov) in skupne površine namakalnega območja (v hektarjih) za naložbe v namakanje, opustitev spravila, izboljšano uporabo vode in odgovorno gospodarjenje z njo ter izboljšano ohranjanje tal v skladu s Prilogo V Izvedbene uredbe 2022/1475/EU.
(7) Dodatno dokazilo za upravičene stroške za podintervencijo iz 21. člena te uredbe je dokazilo za nadgradnjo vozil (homologacija) pri podintervenciji izboljšanje kakovosti proizvodov.
(8) Dodatna dokazila za upravičene stroške za intervencije iz 25. in 27. člena te uredbe so:
– dokazila o izvedbi usposabljanja in izmenjave dobrih praks oziroma svetovanja ali tehnične pomoči, iz katerih je razvidno, da je bila storitev izvedena in da se z njo uresničujejo cilji operativnega programa (fotografije izvedenih aktivnosti, lista prisotnosti udeležencev, potrdilo o izvedbi aktivnosti);
– dokazila za službene poti za člane organizacije proizvajalcev oziroma zaposlene v organizaciji proizvajalcev na operativnem programu (potni nalog, vozovnice, nastanitev, poročilo o službeni poti, ki vključuje dokazila o izvedbi aktivnosti, pogodba oziroma aneks k zaposlitvi).
(9) Dodatna dokazila za upravičene stroške za intervencijo iz 29. člena te uredbe so:
– dokazila o promociji: datumsko in lokacijsko označene fotografije izvedenih aktivnosti, promocijski material, filmi, zgibanke, povezave do spletnih strani in druga dokazila (upravičenec en izvod promocijskega materiala posreduje na agencijo);
– dokazila o številu intervencij za promocijo, komuniciranje in trženje po posameznih ciljih, kot je navedeno v točkah (h) in (i) 46. člena Uredbe 2021/2115/EU v skladu s Prilogo V Izvedbene uredbe 2022/1475/EU.
(10) Dodatna dokazila za upravičene stroške za intervencijo iz 31. člena te uredbe so:
1. za uveljavljanje stroškov prevoza pri umiku s trga z brezplačno razdelitvijo s strani organizacije proizvajalcev podpisan dokument, ki vsebuje:
a) naziv in naslov skladiščnih prostorov, v katerih je bil pridelek, ki je bil predmet umika s trga z brezplačno razdelitvijo (v nadaljnjem besedilu: kraj prevzema),
b) naziv in naslov kraja dostave pridelka, ki je bil predmet umika s trga za brezplačno razdelitev,
c) količino in vrsto pridelka, ki je bil predmet umika s trga za brezplačno razdelitev,
č) razdaljo med krajem prevzema in krajem dostave pridelka,
d) skenogram dokumentacije, ki dokazuje odpremo, prevoz in dostavo oziroma prevzem pridelka, ki je bil predmet umika s trga za brezplačno razdelitev s strani organizacij ali ustanov, skupaj z navedenimi količinami pridelka (tone),
e) datumsko in lokacijsko označene fotografije o izvedbi umika in
f) zapisnik inšpekcijskega pregleda, iz katerega je razvidna skladnost proizvodov s tržnimi standardi Delegirane uredbe 2023/2429/EU oziroma splošnimi zahtevami glede skladnosti pridelave oziroma ustreznim označevanjem proizvodov;
2. za uveljavljanje stroškov razvrščanja in pakiranja pri umiku s trga za brezplačno razdelitev s strani organizacije proizvajalcev podpisan dokument, ki vsebuje:
a) količino in vrsto pridelka, ki je bil predmet umika s trga za brezplačno razdelitev in je bil sortiran, pakiran in označen tako, kot je določeno v tretjem odstavku 25. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU,
b) skenogram dokumentacije, ki dokazuje prevzem pridelka, ki je bil predmet umika s trga, s strani organizacij in ustanov,
c) dokazilo, da je bil pridelek pakiran in označen v skladu s tretjim odstavkom 25. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU in
č) zapisnik inšpekcijskega pregleda, iz katerega je razvidna skladnost s tržnimi standardi Delegirane uredbe 2023/2429/EU oziroma splošnimi zahtevami glede skladnosti pridelave oziroma ustreznim označevanjem proizvodov.
(11) Dodatno dokazilo za upravičene stroške za intervencijo iz 33. člena te uredbe je zapisnik inšpekcijskega pregleda, iz katerega je razvidno izpolnjevanje dodatnih zahtev v zvezi z opustitvijo spravila, da je opustitev spravila izvedena samo na površinah, ki so upravičene, in pri tem ni bil povzročen negativni vpliv na okolje ali negativne fitosanitarne posledice.
(12) Upravičenec pri vsakem poročilu o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa upošteva zahteve operativnega programa iz 50. člena Uredbe 2021/2115/EU.
(13) Upravičenec pri vsakem posredovanem dokazilu o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa za povračilo upravičenih stroškov izpolnjuje pogoje iz te uredbe.
(14) Če se ugotovi dvojno uveljavljanje stroškov oziroma izdatkov, agencija pri obravnavi dokazil o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa za povračilo upravičenih stroškov priglašen strošek oziroma izdatek vlagatelja ne izplača.
41. člen 
(vložitev poročila o izvajanju intervencij in podintervencij) 
(1) Dokazila o izvajanju intervencij in podintervencij za namen povračila upravičenih stroškov se na agencijo posredujejo do 15. februarja po vsakem letu izvajanja operativnega programa. Dokazila se na agencijo posredujejo na način, kot je določen v drugem odstavku 38. člena te uredbe.
(2) Zadnji rok za vložitev poročila o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa je 15. februar 2029.
42. člen 
(izplačilo sredstev) 
(1) Agencija izplača sredstva za financiranje operativnega programa po opravljenih pregledih iz 46., 47 in 48. člena te uredbe.
(2) Zadnji rok za financiranje operativnega programa po tej uredbi je 30. junij 2029.
43. člen 
(obveznosti upravičenca) 
(1) Upravičenec mora vso dokumentacijo, ki je podlaga za pridobitev, izplačilo sredstev ali ugotavljanje izpolnjevanja obveznosti iz odločbe o pravici do sredstev v okviru operativnega programa, hraniti še najmanj pet let od dneva zadnjega izplačila sredstev.
(2) Upravičenec, vključno z njegovimi člani ali zadevnimi predstavniki, ki izvaja operativni program v skladu s to uredbo, agenciji, ministrstvu, revizijskemu organu in drugim nadzornim organom omogoči pregled na kraju samem in dostop do dokumentacije, ki je bila podlaga za pridobitev sredstev.
(3) Upravičenec mora sofinancirane naložbe iz 1. točke 2. člena te uredbe uporabljati namensko ter jih ne sme odtujiti v petih letih od dneva zadnjega izplačila sredstev.
(4) Upravičenec mora kljub prekinitvi izvajanja operativnega programa uresničiti dolgoročne cilje in pričakovane koristi večletnih obveznosti operativnega programa, kot so kmetijsko-okoljski-podnebni cilji.
(5) Upravičenec, ki pridobi sredstva na podlagi te uredbe, mora biti pet let od dneva, v katerem je bilo izvedeno zadnje izplačilo sredstev po tej uredbi, priznan na podlagi pravilnika, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev v sektorju sadje in zelenjava.
44. člen 
(objava podatkov) 
Za izvajanje 98. člena Uredbe 2021/2116/EU se na spletni strani agencije objavi seznam upravičencev do sredstev iz te uredbe.
V. poglavje KONTROLNI SISTEM 
45. člen 
(nadzor in spremljanje izvedbe intervencij in podintervencij) 
(1) Agencija v skladu z Uredbo 2021/2116/EU, Uredbo 2021/2115/EU in zakonom, ki ureja kmetijstvo, vzpostavi kontrolni sistem za preverjanje izpolnjevanja zahtev iz intervencij in podintervencij, ki jih ureja ta uredba.
(2) Kontrolni sistem iz prejšnjega odstavka je sestavljen iz upravnih pregledov in pregledov na kraju samem, s katerimi je mogoče ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so pomembni za odločitev glede programov in izplačil sredstev ter izpolnjevanje obveznosti iz odločbe o pravici do sredstev.
(3) Upravni pregledi in pregledi na kraju samem se v skladu s 60. členom Uredbe 2021/2116/EU opravljajo tako, da:
1. zagotavljajo sistematično in učinkovito preverjanje pravilnosti in popolnosti vseh podatkov in informacij, ki jih je upravičenec navedel v vlogi za financiranje operativnega programa in poročilu o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa z namenom, da pridobi plačilo;
2. zagotavljajo sistematično in učinkovito preverjanje izpolnjevanja vseh pogojev upravičenosti ter drugih obveznosti in zavez v zvezi s posredovanimi vlogami za financiranje operativnega programa in poročilom o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa oziroma pri pregledih na kraju samem v zvezi s poročilom o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa, za katerega se izvaja pregled na kraju samem, in
3. upoštevajo vse prijave in obvestila drugih organov, organizacij, služb in posameznikov o domnevnem neizpolnjevanju določenega pogoja upravičenosti ali obveznosti, ki je predmet prijave ali obvestila.
(4) Pri upravnem pregledu in pregledu na kraju samem se pri pregledu izpolnjevanja zahtev iz posamezne intervencije in podintervencije uporabijo vsi uradno pridobljeni podatki, ki so potrebni za izvedbo posamezne podintervencije in intervencije.
(5) Pri odločanju o izplačilu sredstev in uporabi upravnih sankcij se uporabijo tudi ugotovitve iz pravnomočne prekrškovne odločbe drugega pristojnega organa, dokončnega poročila ali končnega akta pristojnega nadzornega ali revizijskega organa ali drugega dokumenta, ki ga agencija pridobi v postopku odločanja o upravičenosti do izplačila sredstev in uporabi upravnih sankcij.
(6) Nadzorstveni pregled je pregled, ki ga opravi agencija, za preverjanje izvedenih pregledov na kraju samem.
(7) Pri posameznih upravičencih, pri katerih je bil v tekočem finančnem letu izveden pregled na kraju samem, se lahko z nadzorstvenim pregledom delno ali v celoti ponovijo že opravljeni pregledi na kraju samem ali se nadzorstveni pregled izvede hkrati s pregledom na kraju samem. Če je po pregledu na kraju samem ponovno opravljen pregled na kraju samem ali nadzorstveni pregled, se pri ugotavljanju zahtev iz posamezne intervencije in podintervencije za izplačilo sredstev presojajo ugotovitve iz vseh zapisnikov o pregledih.
46. člen 
(podrobnejši elementi upravnega pregleda) 
(1) Agencija z upravnimi pregledi opravi preverjanje vseh prejetih vlog za financiranje operativnih programov in poročil o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa ali izpolnjevanje obveznosti, pri čemer se pregledajo zlasti naslednji elementi:
1. upravičenec do finančne pomoči;
2. izpolnjevanje pogojev upravičenosti;
3. izpolnjevanje obveznosti;
4. upravičenost stroškov, ki se uveljavljajo s poročilom o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa;
5. višina uveljavljenih stroškov glede na vrsto intervencije in podintervencije;
6. dvojno financiranje upravičenih stroškov;
7. ali so bili pogoji za pridobitev ali izplačilo finančne pomoči ustvarjeni umetno v skladu s 52. členom te uredbe; in
8. okoliščine, ki kažejo na to, da obstaja sum na nepravilnost, kot to določajo predpisi EU, ki urejajo zaščito finančnih interesov EU.
(2) V okviru upravnega pregleda poročila o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa, ki vključuje naložbo, agencija opravi najmanj en obisk naložbe na kraju samem, da se preveri realizacija naložbe.
47. člen 
(podrobnejši elementi pregleda na kraju samem) 
(1) S pregledi na kraju samem agencija preveri vse elemente iz prvega odstavka prejšnjega člena, ki se nanašajo na prejeto poročilo o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa ali izpolnjevanje obveznosti, ki jih ni mogoče preveriti z upravnimi pregledi.
(2) Pregledi na kraju samem se izvedejo na podlagi ustreznega vzorčenja v skladu s 48. in 49. členom te uredbe v tekočem finančnem letu.
(3) Če je pregled na kraju samem predhodno napovedan, mora biti izveden najkasneje v 14 dneh od napovedi pregleda.
(4) Trajanje pregledov na kraju samem je omejeno na najkrajše potrebno obdobje.
48. člen 
(pregled na kraju samem do zadnjega izplačila sredstev) 
(1) Agencija s pregledi na kraju samem preveri vsako poročilo o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa.
(2) V okviru preverjanja upravičenosti stroškov iz poročila o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa se na kraju samem preveri najmanj 30 % stroškov, ki jih upravičenec uveljavlja s poročilom o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa, pri čemer se ti stroški izberejo naključno. Če se pri pregledu na kraju samem ugotovi neupravičenost posameznega stroška, se preveri upravičenost vseh stroškov, ki jih upravičenec uveljavlja s poročilom o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa.
(3) Če se pri pregledih na kraju samem odkrije značilno večje število kršitev v okviru zadevne intervencije ali podintervencije, agencija ustrezno poveča kontrolni vzorec, pri katerem se v naslednjem finančnem letu izvede pregled na kraju samem.
(4) Agencija lahko za posamezno finančno leto zmanjša kontrolo deleža stroškov iz drugega odstavka tega člena na najmanj 20 %, če je stopnja ugotovljenih kršitev v okviru zadevne intervencije ali podintervencije v preteklem finančnem letu nizka in je vzpostavljen zanesljiv sistem upravnih pregledov.
(5) Pregled na kraju samem se pri posameznem upravičencu lahko izvede večkrat. Kadar je ustrezno, se na kraju samem lahko sočasno opravi več pregledov pri posameznem upravičencu, če je ta prejemnik finančne pomoči iz naslova različnih intervencij.
49. člen 
(pregled na kraju samem po zadnjem izplačilu sredstev) 
(1) Pregledi na kraju samem po zadnjem izplačilu sredstev se izvedejo v okviru intervencij ali podintervencij, kjer je predmet finančne pomoči naložba iz 1. točke 2. člena te uredbe, da se preveri izpolnjevanje obveznosti, ki jih je smiselno in mogoče preveriti na kraju samem.
(2) Agencija s pregledi na kraju samem preveri najmanj 1 % izplačanih sredstev v posameznem finančnem letu, pri čemer se ta delež nanaša na sredstva EKJS.
(3) Kontrolni vzorec iz prejšnjega odstavka se izbere naključno in z analizo tveganja, pri čemer se z naključnim izborom zagotovi med 20 % in 25 % kontrolnega vzorca.
50. člen 
(zapisnik o obiskih v okviru upravnega pregleda in pregledih na kraju samem) 
(1) V skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo, kontrolor za vsak obisk v okviru upravnega pregleda in pregleda na kraju samem pripravi zapisnik, v katerem se navedejo tudi:
1. podatek, ali je bil pregled upravičencu predhodno napovedan, in v primeru, če je bil predhodno napovedan, način in datum napovedi pregleda in
2. poročilo o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa in pogoji upravičenosti ter obveznosti, ki so predmet pregleda na kraju samem.
(2) Zapisnik o opravljenem pregledu se sestavi, podpiše, overi in posreduje upravičencu v skladu z določbami zakona, ki ureja kmetijstvo ter zakona, ki ureja splošni upravni postopek.
VI. poglavje NEIZPOLNJEVANJE OBVEZNOSTI IN VIŠJA SILA 
51. člen 
(upravne sankcije) 
(1) Upravne sankcije se izvedejo v skladu z 59. in 61. členom Uredbe 2021/2116/EU, zakonom, ki ureja kmetijstvo, to uredbo in predpisi, ki urejajo izvajanje intervencij.
(2) Upravičenec, ki izvaja intervencije in podintervencije iz te uredbe in ne hrani dokumentacije, kot to določa prvi odstavek 43. člena te uredbe, mora v proračun Republike Slovenije vrniti 10 % izplačanih sredstev. Če zamudi rok za vračilo sredstev iz odločbe o vračilu, mora vrniti znesek skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo.
(3) Upravičenec vključno z njegovimi člani ali zadevnimi predstavniki, ki izvaja intervencije in podintervencije iz te uredbe in ne omogoči pregleda na kraju samem iz drugega odstavka 43. člena te uredbe, mora v proračun Republike Slovenije vrniti vsa izplačana sredstva. Če zamudi rok za vračilo sredstev iz odločbe o vračilu, mora vrniti znesek skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo.
(4) Upravičenec, ki sofinancirane naložbe iz 1. točke 2. člena te uredbe ne uporablja v skladu z namenom, kot to določa tretji odstavek 43. člena te uredbe, mora vsa izplačana sredstva vrniti v proračun Republike Slovenije. Če zamudi rok za vračilo sredstev iz odločbe o vračilu, mora vrniti znesek skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo.
(5) Če inšpekcija po inšpekcijskem pregledu iz šestega odstavka 31. člena te uredbe ugotovi nepravilnosti v zvezi s tržnimi standardi Delegirane uredbe 2023/2429/EU oziroma splošnih zahtev glede skladnosti pridelave oziroma ustreznim označevanjem proizvodov, inšpekcija do pridelovalca oziroma do zadevne organizacije proizvajalcev ukrepa v skladu s pooblastili na podlagi zakona, ki ureja kmetijstvo, in o tem obvesti agencijo.
(6) Če upravičenec ne izpolni svojih obveznosti v zvezi z opustitvijo spravila, plača nadomestilo v obliki kazni za površine, na katerih se obveznost ni spoštovala, v višini prispevka EU, upoštevaje četrti odstavek 33. člena te uredbe. Neizpolnjevanje obveznosti vključuje primere, kadar površina, prijavljena za opustitev spravila, ni upravičena do opustitve spravila, spravilo se vseeno delno ali v celoti izvede ali se je pojavil negativen vpliv na okolje ali negativna fitosanitarna posledica, za katero je odgovorna organizacija proizvajalcev, kar je razvidno iz zapisnika inšpekcijskega pregleda.
(7) Če zaradi prekinitve operativnega programa ni mogoče uresničiti dolgoročnih ciljev in pričakovanih koristi večletnih obveznosti operativnega programa iz 50. člena Uredbe 2021/2115/EU, agencija zahteva vračilo prejetih sredstev. Če upravičenec sredstev ne vrne, se finančna pomoč EU izterja in povrne EKJS. Pomoč, prejeta za upravičene intervencije in podintervencije, ki so se izvedle pred prenehanjem izvajanja operativnega programa, se ne zahteva nazaj od upravičencev, če je organizacija proizvajalcev izpolnila merila za priznanje in so cilji intervencij in podintervencij, določeni v operativnem programu, ob prenehanju izvajanja izpolnjeni.
(8) Če se ugotovi dvojno uveljavljanje stroškov oziroma izdatkov, agencija:
– po izplačilu sredstev, zahteva vračilo že izplačanih sredstev skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi od dneva nakazila sredstev na transakcijski račun upravičenca do dneva vračila sredstev v državni proračun Republike Slovenije;
– če je dvojno uveljavljanje stroškov in izdatkov namerno, se obravnava kot sum na umetno ustvarjene pogoje in postopa v skladu z določbami 52. člena te uredbe.
(9) Če upravičenec izgubi priznanje na podlagi pravilnika, ki ureja priznanje organizacij proizvajalcev, agencija izda organizaciji proizvajalcev odločbo o vračilu sredstev v skladu s 56. členom Uredbe 2021/2116/EU in zakonom, ki ureja kmetijstvo.
52. člen 
(umetno ustvarjeni pogoji) 
(1) Za izvajanje 62. člena Uredbe 2021/2116/EU agencija ne povrne priglašenih stroškov poročila o izvajanju intervencij in podintervencij iz operativnega programa, če ugotovi, da je upravičenec pogoje za pridobitev oziroma izplačilo sredstev ustvaril umetno ali v nasprotju s cilji v operativnem programu.
(2) V primeru iz prejšnjega odstavka se upravičenec izključi iz prejemanja finančne pomoči v okviru operativnega programa za koledarsko leto, za katero so bili ugotovljeni umetno ustvarjeni pogoji.
(3) Za namen preverjanja umetno ustvarjenih pogojev iz prvega odstavka tega člena lahko agencija izvede tudi preglede na kraju samem.
53. člen 
(višja sila) 
(1) Primeri višje sile ali izjemnih okoliščin so opredeljeni v prvem odstavku 3. člena Uredbe 2021/2116/EU, tretjem odstavku 32. člena Delegirane uredbe 2022/126/EU in zakonu, ki ureja kmetijstvo.
(2) Vloga za uveljavljanje višje sile ali izjemnih okoliščin se vloži na agencijo v skladu z zakonom, ki ureja kmetijstvo.
VII. poglavje KONČNA DOLOČBA 
54. člen 
(začetek veljavnosti) 
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 00704-370/2024
Ljubljana, dne 18. decembra 2024
EVA 2023-2330-0097
Vlada Republike Slovenije 
dr. Robert Golob 
predsednik 

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti